سالروز ولادت مولای متقیان امیرمومنان حضرت علی علیه السلام و روز پدر و مرد را به شما بازدیدکنندگان محترم تبریک عرض می نمایم.  .::ثواب انگشترها::. - السلام علیکم یا اهل بیت النبوه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت علی بن ابی طالب و ائمه المعصومین علیهم السلام
هروقت دیدی تنها شدی بدون خدا همه رو بیرون کرده تا خودت باشی و خودش ...
درباره ما

نام من سرباز کوی عترت است ، دوره آموزشی ام هیئت است . پــادگــانم چــادری شــد وصــله دار ، سر درش عکس علی با ذوالفقار . ارتش حیــدر محــل خدمتم ، بهر جانبازی پی هر فرصتم . نقش سردوشی من یا فاطمه است ، قمقمه ام پر ز آب علقمه است . رنــگ پیراهــن نه رنــگ خاکــی است ، زینب آن را دوخته پس مشکی است . اسـم رمز حمله ام یاس علــی ، افسر مافوقم عباس علی (ع) شماره همراه:09363818206
پیوندهای روزانه
دیگر امکانات

مطالب اخیر وبگاه

انگشتر شرف الشمس همان انگشتری عقیق است که بر آن اسمای مترکه نوشته شده است. بنابراین همان خواص و آثار انگشتر عقیق را دارد. در روایت آورده است که امیرالمؤمنان، انگشتری عقیق را برای حرز و دشمنان و بلاها در دست می کرد. (حلیه المتیقین، فصل سوم، ص 32) در حدیث معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است که انگشتری عقیق در دست کنید که مبارک است و امید هست که عاقبت صاحبش مقرون به خیر و نیکی باشد. (همان)
در روایت دیگری آمده است که هر کس انگشتر عقیق در دست داشته باشد، حاجتش برآورده است. (همان)
از حضرت صادق علیه السلام منقول است که انگشتر عقیق موجب ایمنی است در سفر. (همان)
در حدیث دیگری از آن حضرت نقل شده که هر کس انگشتری اش عقیق باشد، پریشان نشود و عاقبت کارش نیکو باشد. (همان، ص 34)
استفاده از این انگشتری ویژه فرد و گروه خاصی نیست، البته باید حرمت آن را حفظ کرد و از آثار و فوائد آن آگاه بود.
در مورد استفاده از آنها، وضو داشتن لازم نیست و حتی رفتن با آن به دستشوئی به نظر همه مراجع اگر باعث هتک حرمت و بی حرمتی نشود، اشکال ندارد. ولی دست زدن به اسامی متبرکه که روی نگین نقش شده برای هر کدام احکام فقهی خاصی دارد که به شرح ذیل است:  (ر.ک: رساله دانشجوئی، ص 67، پرسش 57)
دلیل ثواب انگشتر عقیق و مانند آن عمدتا روایات است. استفاده از انگشتر عقیق در صورتی که حلقه آن طلا نباشد برای مردان جایز و به حسب روایاتی که داریم ثواب نیز دارد و باعث زیاد شدن ثواب و فضیلت نماز هم می شود واز باب نمونه از امام صادق (ع ) نقل شده که هیچ دستی که برای دعا به سوی خدا بالا می رود محبوب تر از دستی که در آن انگشتر عقیق باشد نیست.(وسائل الشیعه , ج 7, ص 144, باب 66)
در روایتی از قول حضرت فاطمه زهرا(ع) از پیامبر خدا(ع) آمده: کسى که انگشتر عقیق به دست کند، همیشه خیر می بیند.
«عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ(علیها السلام) قالَتْ: قالَ رَسُولُ اللّهِ(صلى الله علیه وآله وسلم): مَنْ تَخَتَّمَ بِالْعَقیقِ لَمْ یَزَلْ یَرى خَیْرًا»؛(وسائل الشیعه, ج 3 , ابواب احکام الملابس,باب52 حدیث2)
ناگفته نماند علاوه بر انسان موجود ات دیگر نیز تسبیح گوی خداوند هستند چنان که در قرآن مجید می خوانیم «و ان من شیء الا یسبح بحمده»؛(اسرا, آیه 44)
در این میان برخی موجودات قابلیت تسبیح بیشتری دارند. از آن جمله سنگ های عقیق و فیروزه به همین جهت همراه داشتن آنها در حقیقت همراهی ذکرگوی همیشگی با ماست و ثوابی نصیب ما می شود.
مطابق حدیث امام رضا علیه السلام عقیق اولین کوهی بود که به توحید خداوند و نبوت پیامبر اسلام و وصایت علی علیه السلام اقرار کرده است. (وسائل الشیعه, ج 3 , ابواب احکام الملابس, باب 51 , حدیث8 ). استحباب نگین عقیق در انگشتر, هنگام قنوت نماز در این است که وقتی انسان دستان خود را برای عرض حاجت در پیشگاه خداوند منان بر می دارد, خداوند جاحت او را روا خواهد کرد. مطابق حدیث امام صادق علیه السلام هیچ کف دستی محبوبتر در نزد خداوند از کف دستی که بسوی خداوند بلند نشده است در حالیکه مزین به انگشتر عقیق است, نمی باشد. (وسائل الشیعه, ج 4 , ابواب الدعاب 66 , حدیث اول) و نیز داشتن انگشتر عقیق موجب برآورده شدن حاجت می گردد بر اساس روایتی از رسول خدا نقل شده است: من تختم بالعقیق قضیت حوائجه؛(وسائل الشیعه, ابواب احکام الملابس, باب 51 , حدیث 3و4)بنابراین داشتن انگشتر عقیق و نیز فیروزه, یاقوت, زمرد مستحب است و سند آن روایات زیادی از ائمه معصومین(ع) است.
فضیلت انواع انگشتر و عطر برگرفته از کتاب حلیه المتقین:
امام صادق (ع): انگشتر عقیق در دست کنید که مبارک است و صاحب آن عاقبتش به خیر و نیکی باشد.
پیامبر (ص) : هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد حاجتش بر آورده می شود.
امام صادق (ع) : انگشتر عقیق باعث ایمنی در سفر است .
امام صادق(ع): هر که انگشتر عقیق در دست داشته باشد پریشان نشود و عاقبت کارش ا لبته نیکو باشد .
پیامبر اکرم (ص): انگشتر عقیق در دست کنید مادامی که آدم آن را با خود داشته باشد اندوهی به او نمی رسد.
امام علی (ع): دو رکعت نماز با انگشتر عقیق بهتر است از هزار رکعت که با آن نباشد .
علی بن موسی رضا (ع): انگشتر یاقوت در دست کنید که پریشانی را برطرف می کند.
امام موسی کاظم(ع): انگشتر زرد در دست کنید که موجب آسانی است و درآن هیچ دشواری نباشد .
امام رضا (ع): انگشتر زبر جد در دست داشتن فقر را بتوانگری بدل میکند و هر که انگشتری یاقوت زرد در دست کند فقیر نشود.
پیامبر (ص) : خداوند عالمیان می فرماید که من شرم دارم از دستی که بسوی من بلند شود به دعا و در آن انگشتر فیروزه باشد پس او را نا امید بر گردانم .
امام صادق(ع): هر که انگشتر فیروزه در دست کند دستش فقیر نشود.
امام صادق (ع): بد نمی دانم در دست کردن انگشتر حدید را وقتی که به دیدن کسی رود که از او ترسد از اهل شر برای آنکه شر او ساکن می شود و انگشتر حدید شیاطین را دور می کند و بدرستیکه هر کسی که انگشتر در در دست کند با نظر کردن به آن خداوند زیارت یا حج یا عمره در نامه عمل او بنویسد که ثوابش ثواب پیامبران و صالحان باشد .
امام صادق (ع) : حق تعالی زینت و اظهار نعمت را دوست می دارد و ترک رینت و اظهار بد حالی را دشمن . و دوست می دارد که اثر نعمت را در بنده خود بیند به اینکه خود را خوشبو دارد و خانه را نیکو کند.
امام صادق (ع) : نماز کسی که خوشبو باشد بهتر است از هفتاد نماز که بی بوی خوش باشد.
پیامبر اکرم (ص): بوی خوش را ترک نکنید که ملائکه بوی خوش را می بویند و در هر روز جمعه البته ترک مکن و هر چه صرف نمایی در بوی خوش اسراف نیست .
امام صادق (ع): هر که در هر روز بوی خوش بر خود بمالد تا شب عقلش با او باشد .
منقولست که امام علی (ع) چها رانگشتر در دست می کردند . انگشتر یاقوت برای شرافت و زینتش . فیروزه برای نصرت و یاریش . حدید برای قوتش و عقیق برای حرز و دفع دشمنان و بلا ها.
منبع : حلیه المتقین . علامه مجلسی . انتشارات پیمان . چاپ ششم . 1382 . صفحات 28 تا 32

ثواب انگشتر عقیق استفاده از انگشتر عقیق در صورتی که حلقه آن طلا نباشد برای مردان جایز و به حسب روایاتی که داریم ثواب نیز دارد و باعث زیاد شدن ثواب و فضیلت نماز هم می شود واز باب نمونه از امام صادق (ع ) نقل شده که هیچ دستی که برای دعا به سوی خدا بالا می رود محبوب تر از دستی که در آن انگشتر عقیق باشد نیست , (وسائل الشیعه , ج 7, ص 144, باب 66). در روایتی از قول حضرت فاطمه زهرا(ع) از پیامبر خدا(ع) آمده: کسى که انگشتر عقیق به دست کند، همیشه خیر می بیند. عَنْ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ(علیها السلام) قالَتْ: قالَ رَسُولُ اللّهِ(صلى الله علیه وآله وسلم): مَنْ تَخَتَّمَ بِالْعَقیقِ لَمْ یَزَلْ یَرى خَیْرًا.(وسائل الشیعه, ج 3 , ابواب احکام الملابس,باب52 حدیث2 ) ناگفته نماند علاوه بر انسان موجود ات دیگر نیز تسبیح گوی خداوند هستند چنان که در قرآن مجید می خوانیم «و ان من شیء الا یسبح بحمده» (اسرا, آیه 44) در این میان برخی موجودات قابلیت تسبیح بیشتری دارند. از آن جمله سنگ های عقیق و فیروزه به همین جهت همراه داشتن آنها در حقیقت همراهی ذکرگوی همیشگی با ماست و ثوابی نصیب ما می شود. مطابق حدیث امام رضا علیه السلام عقیق اولین کوهی بود که به توحید خداوند و نبوت پیامبر اسلام و وصایت علی علیه السلام اقرار کرده است. (وسائل الشیعه, ج 3 , ابواب احکام الملابس, باب 51 , حدیث8 ). استحباب نگین عقیق در انگشتر, هنگام قنوت نماز در این است که وقتی انسان دستان خود را برای عرض حاجت در پیشگاه خداوند منان بر می دارد, خداوند جاحت او را روا خواهد کرد. مطابق حدیث امام صادق علیه السلام هیچ کف دستی محبوبتر در نزد خداوند از کف دستی که بسوی خداوند بلند نشده است در حالیکه مزین به انگشتر عقیق است, نمی باشد. (وسائل الشیعه, ج 4 , ابواب الدعاب 66 , حدیث اول) و نیز داشتن انگشتر عقیق موجب برآورده شدن حاجت می گردد بر اساس روایتی از رسول خدا نقل شده است: من تختم بالعقیق قضیت حوائجه(وسائل الشیعه, ابواب احکام الملابس, باب 51 , حدیث 3و4)بنابراین داشتن انگشتر عقیق و نیز فیروزه, یاقوت, زمرد است مستحب است و سند آن روایات زیادی از ائمه معصومین(ع) است.




نویسنده مهدی رهبرزارع در دوشنبه 91/9/20 | نظر

طراحی و کدنویسی قالب : علیرضاحقیقت - ثامن تم

Web Template By : Samentheme.ir

آرشیو مطالب
پیوندهای وبگاه
طراح قالب
ثامن تم
:;;